Introductie deel 2

Allereerst de auto.
De auto is een Nissan Primera type P10.
De auto is uit 1996 en heeft een 2.0 SR20De motor met 125pk.
Op de auto zit al oa: een Nismo/SS/weetikwatvoor Spagetti spruitstuk, 4 pots remklauwen van 200sx/300zx met 280mm schijven,
H&R 25mm verlagingsveren, veerpootbrug,, diverse metertjes etc. De auto is mede aangekocht door het aantal extra's wat al op de auto zat zodat wij
deze in de toekomst niet meer aan hoeven te schaffen.
En niet het allerbelangrijkste maar hij ziet er ook nog eens goed uit, het oog wil ook wat :-)




Met dit type auto (de GT versie)is vroeger ook geracet in BTCC, JTCC, STW cup etc.
Hieronder een aantal foto's van een Nissan Primera P10 in racetrim.
In diverse cups in Europa worden deze auto's nog steeds ingezet al dan niet op het hoogste niveau.


Dan de motor die we gaan reviseren en "tunen"
De motor is een SR20DE uit een Nissan sunny N14 GTI, standaard 143pk




Zoals als eerder vermeld komen de injectoren van een 200sx S14 af, deze zijn 370cc.
Turbo is eveneens afkomstig van een Nissan 200sx S14 (T28).
De intercooler is een aangepaste van een Mercedes Sprinter. SAFC1 en SAFC2 zijn van Apexi, welke gebruikt gaat worden is nog niet bekend.
De welbekende Walbro benzinepomp sluit het rijtje af.



Op de onderstaande foto's zie je de zuigers van een Nissan Sunny GTI-R, nieuw wel te verstaan.
Een motorpakking set mag niet ontbreken tijdens het opbouwen van de motor
Verder op de 4e foto staan een meterset die origineel in een GTI-R zitten: Oliedruk, olietemperatuur en turbodruk.
Het grijze blokje is een Nissport adapter, hier komt oa de olietoevoer van de turbo op.
De olietemperatuur sensor en oliedruksensor (rechtse onderdeel op 4e foto) worden ook op deze
nissport adapter aangesloten.
Laatste foto is een instelbare benzinedrukregelaar met metertje erop.
Hiermee kunnen we de gewenste benzinedruk instellen. Of we de meters gaan gebruiken is nog niet zeker.
In de auto die we hebben gekocht zitten al een aantal meters in en en mooiste is om alle meters gelijk te houden.



Een set 5-punts gordels mag ook niet ontbreken in de auto dus die zijn ook aangekocht
Alle banden zijn 3" breed behalve de kruisband/5e band die is 2"



De meters die nu in de auto zitten zijn Vacuum, Volt en Olie druk.
De meters zien er mooi uit dus deze blijven in de auto zitten alleen worden ze wel verplaatst.
Hoogstwaarschijnlijk gaan ze in het gat van de radio of we maken een plaatje,
zodat ze in de gaten van de ventilatie gaan.
Tevens zijn er 2 nieuwe meters aangeschaf, Olie temperatuur en Turbodruk.
Vacuum en Volt meters gaan verdwijnen.



De koppeling is van het merk SPEC.
Deze koppeling is een "stage 2" die volgens SPEC zelf 327Nm koppel kan hebben.
Het bedrijf waar ik hem heb gekocht spreekt van 379Nm, ik houd het maar op het 1e.
Koppeling is zeker voldoende, zelfs als we nog wat extra dingen uitvoeren voor meer pk's is deze koppeling
nog voldoende.



Onderstaande nieuwe onderdelen zijn binnen gekomen.
Bougie zijn van het merk NGK met warmtegraad 8 voor op het circuit BKR8EIX
Voor op de openbare weg gaan we warmte graad 7 gebruiken, BKR7EY
Daarnaast staat de olie catch tank / breather, deze vangt de carterdampen op.
De olienevel die daar evt. inzit die scheid deze zodat alleen lucht overblijft en de olie beneden in het tankje blijft.
Zodoende komt er geen vuile lucht in de motor terrecht.
Daarlangs de silicone slangen om de intercooler aan te sluiten.
We hadden al een aantal slangen aangekocht maar deze pastte niet allemaal.
Remblokken mogen niet ontbreken en de keuze is gevallen op Hawk HP+
Deze schijnen het erg goed te doen, even afwachten wat het bij ons gaat doen.
Een boostcontroller is best handig, zo hoef je niet elke keer het actuator stangetje te verdraaien, een draai aan de knop is
voldoende om meer of minder druk te krijgen, merk is Hallman, de pro serie.
Als laatste een afbeelding van de stoel, deze zijn nog niet aangekocht maar zeer waarschijnlijk komen deze in de auto.
Er is geprobeerd of deze stoelen goed en stevig zitten en dat is het geval, binnenkort worden ze dan ook aangeschaft.




Er zijn nog een aantal onderdelen onderweg waaronder de bijna complete uitlaat.
Deze is besteld bij Mandrel Exhaust Systems.
Het systeem is op maat gebogen voor onze auto en is van voor tot achter 3" in diameter, sluit mooi aan op de 3" voorpijp
Alleen moet er nog een geschikte achterdemper worden gezocht/gekocht.

Tot zover de onderdelen en auto.

Wedgie Motorsport


<- Terug naar projecten pagina

<- Vorige pagina introductie