Ombouw / Demontage van de auto

Voordat de nieuwe motor in de auto kan worden gehangen moet natuurlijk eerst de oude motor eruit.
Hiervoor moeten een aantal onderdelen verwijderd worden en dan zie/lees je hieronder.
Ook overbodige onderdelen die op de auto zitten gaan eraf oa.trekhaak,mistlampen ed. Allereerst hebben de de accu eruit gehaald, die verhuist toch naar achteren in de auto.
De veerpootbrug is eraf, inlaatbuizen en bovenste gedeelte van inlaatspruitstuk is eraf.
Koplampen, grill en knipperlichten zijn er ook uitgehaald.
Ook de uitlaat incl. spruitstuk is van de wagen gehaald.
Gelukkig braken er geen bouten af dus was het relatief eenvoudig om deze eraf te halen.
Hieronder de foto zoals het was, daarna zoals het nu is.




Vandaag maar weer is verder gegaan aan de auto.
Het was 2e paasdag, lekker weer, dus ideale werkomstandigheden hehe.
Eerst de middenconsole eruit gehaald waar de meters inzitten.
2 van de 3 meters gaan eruit, Volt meter en Vacuummeter.
Deze worden vervangen door olietemperatuur en turbodruk.
De meters worden ook verplaatst van onderen naar boven zodat ze beter in het zicht zitten.
Ze worden in de roosters van de ventilatie geplaats want die hebben we toch niet nodig.
Voor APK moeten de ventilatie het doen op de voorraam dus een mooi plekje voor de meters.
Daarover later meer
Tijd voor demontage!







Kleine update.
De motor zit nog met een paar bouten vast maar de rest is losgehaald.
Remklauwen en remschijven eraf, aandrijfassen eruit gehaald.
De remklauwen en schijven worden niet terug geplaats, daar komen anderen voor in de plaats.
Daarover in een later stadium meer.
Stuurbekrachtigings leidingen liggen los en de kabelboom is los van de motor.
Binnenkort word een takel geregeld zodat we het torretje eruit kunnen halen.
Dan wat onderdelen overschroeven op het andere blok en dan kan de turbo motor erin.
De auto staat nu geheel op bokken en zal zo de komende tijd blijven staan.
De uitlaat moet immers ook op maat gemaakt worden evenals de ophanging.




Hemelvaartsdag, perfecte gelegenheid om iets te doen dachten we.
Omdat we nog op onderdelen wachten blijft de motor even in de auto hangen.
Vandaag hebben we eens naar de intercooler gekeken of dit fatsoenlijk passend te maken is.
Mwa dat moet wel te doen zijn dus met slijptol aan de gang gegaan om plaats te maken voor de intercooler.
Achteraf is het beter om eerst afmetingen op te meten en dan pas een intercooler kopen/laten aanpassen.
Deze intercooler is eigenlijk iets te breed oftwel er moest toch redelijk wat weggeslepen worden.
Maargoed wie nie waagt wie nie wint :-)




Als de intercooler er goed inzit gaan we een paas verstevings beugeltjes maken zodat het front weer
fatsoenlijk en stevig vast zit, nu is het net een zwabber.
Ook komt er een soort hoekprofiel aan de onderzijde.
Deze lassen we op de frontbalk zodat we daar de intercooler aan de onderkant vast kunnen zetten.
Morgen eerst materiaal halen voor de montage van de intercooler.
Dan kunnen we de intercooler definitief monteren en de bumper bijwerken zodat deze ook mooi past.

Onderdelen gehaald bij de bouwmarkt en daar hadden ze precies wat we nodig hadden een ijzeren pijp van 2cm x 2xcm.
Hier een 2 stukken afgeslepen en onderop de frontbalk met een paar lasjes vastgezet, definitief aflassen moet nog gebeuren, gas was op.
De koplampen hadden ook enige aanpassing nodig evenals de grill.




Een onderschatte klus achteraf dus de volgende keer alles netjes bijwerken, scherpen randen ed.
Nu is het nog allemaal grof weggeslepen.
En dat er weinig speling is laat de onderstaande foto wel zien :-)

Paar kleine dingetjes nog gedaan aan de intercooler.
Zo hebben we de steunen vast gelast en het bodywerk wat weg is geslepen wat netter afgewerkt.
Daarna is alles zwart gespoten tegen het roesten.
Op het bodywerk gaan we nog rubberslangen zetten zodat er geen scherpen randen meer zijn.



Even een tijdje niks gedaan, druk druk...............................
De gereviseerde motor is naar de inbouw lokatie gebracht,
de oude motor eruit gehaald en de frontbalk aangepakt.
Deze balk begon helemaal te roesten en om te voorkomen dat er een nieuwe
balk moest worden ingelast is deze aangepakt.
Dit nam helaas wat tijd in beslag en tel daar bij op dat een bestelde motorsteun niet pastte,
het feest was weer kompleet, het zal eens meezitten #@%^%#@! :-p





Gedacht de volgende dag een flinke stap te maken, jammer, niet dus.
Bak van de oude motor eraf, stuurpomp + steun eraf en op de nieuwe motor zetten.
Dynamo erop en turbo + spruitstuk erop.
Olietoevoer voor de turbo erop en oliedruksensor monteren voor oliedrukmeter.
Oei, dat ging niet passen.
Andere gaatjes geprobeerd voor olietoevoer, slang te kort.
Oliedruksensor anders geprobeerd, past niet.
Stuurpomp er weer af, steun aanpassen, past nog niet, weer eraf, verder aanpassen en weer erop.
Inlaatspruitstuk steuntje eraf, aanpassen, past nog niet, weer aanpassen en alles weer terug en nu past het net
Morgen maar weer verder, nu een paar foto's.




Wederom een half dagje geklust.
Weinig foto's maar een aantal dingen koste wat tijd voordat het "af" was.
Maargoed, olieretour zit gemonteerd, v-snaartjes zitten erop, versnellingsbak erop,
actuator voor turbo anders neergezet, is bijna af, gaan we de volgende keer verder mee.
Olieretour zit nog niet definitief vast, overal moeten nog pakkingen tussen dus het gaat nog een keer los.




Verder gegaan met de actuator-rod.
Beugel zit op de juiste plaats, de actuator zelf kan voor of achter de plaat worden gemonteerd.
Dit eventueel mocht de afstelling van de druk niet helemaal goed te regelen zijn.
Dan kunnen we hem naar voren of naar achteren zetten.
Beetje op gevoel het draadeind afgezaagd, heet gestookt, platgeslagen en een gat erin geboord.
Hierna nogmaals heet gestookt en in de olie gehouden, hierdoor zou het uiteinde gehard zijn..
Beugel zwart gespoten.
Voordat de motor erin gehangen word gaan we nog kijken of de actuator goed staat dmv
een druktest, gewoon een pompje met een meter en kijken of we zo kunnen zien hoe de "druk" staat.
Vervolgens ook de startmotor en 2 beugels erop gezet, adapter voor de benzinedrukregelaar erop gezet.
En als laatste de olietoevoer ed. definitief gemonteerd.




Motorsteunen zijn nog niet binnen dus de motor erin hangen gaat nog niet lukken vandaag.
We hebben wel de stuurbekrachtigings leiding aangepakt.
Deze leiding zit normaal gesproken vooraan, voor de airco condensor.
Deze leiding zit daar om de olie van de stuurbekrachtiging enigzins te koelen.
Nu zit bij ons de intercooler daar en past de leiding niet meer.

Eerst de radiateur er maar eens opgezet zodat we weten hoe dat de leiding ongeveer moet gaan lopen.
Leiding doorgezaagd, rubberslang gekocht bij Pirtek en deze ertussen gezet.
2 beugeltjes die er origineel opzaten aangepast zodat het zaakje fatsoenlijk vast zit.
De leiding zit nu voor de opening van de grill ipv onderin in de rijwind.
Mocht dit niet afdoende zijn dan kan ie alsnog naar beneden geplaatst worden.
Aanpassen, meten etc al met al toch een tijdrovend klusje.
Hieronder de foto's.




Tijdens het werken aan de remmen was aan de linkerkant een roestgat opgevallen.
Vandaag mooi de tijd gehad om dit te repareren, bijna gelukt, alleen tijd te kort.
Of was het nou de gezelligheid van te voren...............
Eerst alles maar is kaal schuren zodat we weten wat eruit geslepen moet worden.
Het was meer als dat we dachten maargoed uiteindelijk is alles weer goedgekomen.
Kaalschuren, tussenplaatje lassen, grote plaat van karton maken, uitknippen op plaatwerk en lassen maar.
Als laatste tectyl erop en aan de binnenkant nog niets gedaan, daar eerst nog tectyl aan de binnenkant spuiten.
Daarna evt lassen en af lakken maar de tijd was op dus dat is nog niet gedaan.
Tijd voor foto's.




Het was een mooi klusje wat toch ook weer redelijk wat tijd in beslag nam.
Eind resultaat is niet onaardig al zeggen we zelf ;-)

De motorsteunen zijn ook binnengekomen.
Het oude rubber is eruit gehaald en gegoten met PU rubber.
Dit is gedaan door iemand van Nissan Club Nederland.
Deze rubbers zijn wel harder als normaal dus er zullen meer trillingen door worden gegeven aan de auto.
We zijn benieuwd.
De olietoevoerleiding pastte niet goed wanneer de motorsteun erop zat.
Kwestie van steun aanpassen, meteen maar rubber bescherming op de scherpen delen gemaakt zodat de slang niet schuurt.

De EGT sensor zat eerst gepland in cilinder 1 en 4.
Maar na wat raadplegen bleek het beter te zijn om hem in cilinder 2 en 3 te zetten.
Nogmaals een gat geboord en getapt.
Er zat nu wel een gat in cilinder 1 en 4, hier hebben we een dopje ingedraaid en dichtgelast.




De turbo en het spruitstuk zijn schoongemaakt.
Tevens is er al wat olie in de turbo gedaan zodat deze niet droog staat.
Spruitstuk is definitief gemonteerd.
Turbo zit ook al met pakking gemonteerd maar we zijn nog niet tevreden over de olieretour.
Deze zit nog niet helemaal naar wens dus daar gaan we de volgende keer nog even naar kijken.
De aanzuigbuis zit ook gemonteerd.
Ook de actuator zit erop, moet alleen nog afgesteld worden.
De J-pijp en compressor-uitlaatpijp zitten er voor nu op zodat we een beeld hebben hoe het staat.
De temperatuursensor die in het blok zat, daar paste de stekker niet op.
De oude sensor van het oude blok was kapot, nieuwe kopen en monteren maar.
En maar meteen het kabelboompje erop gezet.

De retour zit nu eindelijk ook goed, wat een klote ding, maargoed het is opgelost.
De retour zat geknikt waardoor er mogelijk een soort van opstopping kon onstaan, niet goed dus.
Op internet gelezen en gevraagd en wat bleek, ook de uitlaatkant van de turbo is te draaien "clocken".
4 boutjes van turbinehuis losgehaald, paar tikjes met rubbere hamer en ook dan huis is te draaien.
Dit was nodig om de retour van de turbo te draaien zodat de knik in de slang ook minder werd.
Als je de turbinekant loshaalt en de compressorkant, dan draai je de CRHA / Center gedeelte.
Zo gezegd zo gedaan maar helaas het oude slangetje was te kort.
Na 1,5u rondrijden en vragen voor een slang weer terug gegaan naar de auto, dan maar iets anders doen.
Nu zat er nog een stuk slang op de oude motor, deze maar gepakt en die pas gemaakt.
Nu zit de retour goed en kon de rest weer opgebouwd worden




J-pipe en actuator weer gemonteerd + een basis afstelling gemaakt.
Waste-gate begint open te gaan bij 0.4 bar, voorlopig genoeg tijdens het inrijden.
Na het inrijden gaat de druk verder omhoog.
Voorste motorsteun aan moeten passen die die paste niet weer.
Stukje wegslijpen/zagen en klaar.
Hierna de motor erin gehangen, beetje pielen want de motor hing recht in de takel en moest schuin erin.
Maargoed het is gelukt en de motor hang nu vast in de nieuwe motorsteunen.




Volgende probleem word de linker koelventilator, die zit in de weg.
ff aankijken wat we daar mee gaan doen maar dat is voor een volgende keer.

Toch maar de kou ingegaan om iets te gaan doen.
Viel niet mee maar met een kacheltje was het toch redelijk behaaglijk in de garage.
De kabelboom was hard door de kou dus het viel niet mee om die fatsoenlijk te leggen maargoed een tyrap hier en daar
en de kabelboom lag toch redelijk op z'n plaats.
Aansluitingen van stuurpomp zitten er ook op evenals de koppelings kabel.



Hierna begonnen aan de intercooler piping.
We hadden wat buizen en slangen liggen maar helaas pastte daar niet veel van.
Maar ze kwamen wel van pas om alles op te meten welke maten we nodig hadden.
Alles zo goed mogelijk opgemeten en opgeschreven om niet iets te vergeten.
Achteraf blijkt dat de maten die we op hadden geschreven niet te bestellen zijn, opzich geen probleem alleen moeten we
nu meer onderdelen bestellen dan we gedacht hadden, helaas het is niet anders.
Beetje schipperen hier en daar met de maten en dan moet het goedkomen.
Daarna kunnen we pas kijken of we met een platte ventilator kunnen gaan werken of dat we deze moeten verplaatsen naar de voorzijde.
Tevens is de luchtmassameter met luchtfilter vastgezet op de plaats van de accu.
Deze verhuist toch naar achteren, mooi plekje ervoor.
Tevens zou op een warme circuitdag de lv richtaanwijzer eruit kunnen worden gehaald.
Het luchtfilter zit precies in die opening, zodoende kunnen we er voor zorgen dat er meer "koelere" lucht aangezogen word.




Als laatste hebben we aan 1 kant de remklauw en schijf gemonteerd.
Dit hebben we gedaan om te kijken of deze nergens tegenaan komt met de uiterste stuuruitslag.
Gelukkig was dit niet het geval, best geinig, je "eigen" remklauw.





Volgende pagina Ombouw ->


<- Terug naar projecten pagina