Ombouw / Demontage van de auto deel 2

Tijdje terug intercooler slangen en buis gehaald om alles aan te sluiten.
Vandaag daar mee aan de slag gegaan.
Viel mee en tegen zoals altijd met "custom" projecten. 1 slang past niet, deze zat verkeerd in het zakje, moest 45 graden zijn met verloop van 51mm naar 60mm
Alles klopte behalve die 60mm, dat was 57mm en helaas ging dat niet passen, dus binnenkort terug om te kijken of we hem nog om kunnen ruilen. Luchtmassameter moest ook worden verplaatst, dat ging ook niet passen.
Ook daarvoor weer 2 nieuwe steuntjes gemaakt.
Na de luchtmassameter komt meteen een buis waaraan 1 aansluiting moet komen voor de luchttoevoer naar het stationaire gedeelte.
Die word binnenkort ook gemaakt.

Voor de rest was het vooral passen en meten dus ook hier weer een middag mee bezig geweest.
Genoeg text, foto's




Hierna ook nog even naar de koelvinnen gekeken.
1tje moet zoiezo het veld ruimen ivm ruimte gebrek, zie 1e foto bovenaan.
Helaas is deze wel groter als de andere die erop zit.
De kleine gaat er af en op die plek komt de grote te zitten.
Daarnaast komt aan de voorkant een platte vin te zitten die tussen de intercooler en radiateur komt.
We willen wel graag genoeg koeling hebben als er gereden word.
Alleen past de grote niet op de plek van de kleine vin, de grote en klein ombouwen gaat ook niet lukken dus
word alles weer aangepast met wat steuntjes.
De gele vin is de kleinere, maar wel weer te dik om tussen de radiateur en intercooler te plaatsen.



Vrije dag, tijd om te klussen, met 2 man.
Eerst maar is verder gegaan met pijpje tussen luchtmassameter en turbo.
Daar komt de aansluiting op te zitten voor het stationair gedeelte, dat moet na de lmm komen.
Pijp meegenomen naar huis, pa van mechanic wedgie heeft daar iets moois van gemaakt.

Dat past mooi, slang erop en klaar.
Ondertussen was WW alias Wicked Wedgie bezig met de adapter van het luchtfilter.
Vorige eigenaar had blijkbaar niet de moeite genomen om het mooi te maken, het was gewoon een groot rond geval.
Dat is nu mooi geworden en zwart gespoten, klein werkje groot plezier.

Zelf verder gegaan aan de aansluiting van de intercooler aan de turbo kant.
De slang die in 1e instantie was gekocht zat verkeerd in de zak.
Teruggegaan naar de zaak en de slang omgeruild.
Passen, meten, aanpassen en net genoeg ruimte om het zo te laten.
Pijpje zit er ook al tussen, alleen niet te zien op de foto's, helaas.

Hierna was de oil catch tank aan de beurt en de benzinedruk regelaar.
Mooi plekje gezocht voor het tankje en gemonteerd.
1 gat laten we open zodat daar een filtertje op kan.
In de slang van het stationair gedeelte komt nog een t-stuk te zitten zodat we met APK de carterventilatie aan kunnen sluiten want dat moet helaas.

Benzinedruk regelaar ook gemonteerd, past precies zo, beetje plaatje buigen en klaar.
Het zat eens een keer mee LOL
Voor de oplettende kijker, ook de dumpvalve zit erop.

Productief dagje,





Vandaag weer wat gedaan.
Allereerst begonnen met de koelvin, deze past niet dus moesten er beugeltjes worden gemaakt.
Beugeltje maken, in totaal 3 stuks, 2 boven en 1 onder.
Zwarte spuiten, koelvin draden aansluiten en monteren die hap.

Hierna de claxon een andere plaats gegeven en actief koolstof filter weggehaald.
Is loos gewicht geworden met deze motor dus d'r uit met dat ding.
De claxon zit nu op een andere plaats, de originele plaats was bezet door de intercooler en we wilden hem niet in de
rijdwind hangen, kan alleen maar in de weg hangen dus moeve dat ding.
Mooi plaatsje gevonden waar ie precies past, gaatje boren, monteren en draad aansluiten.
1 claxon is genoeg dus de andere kan in de doos met overtollig gewicht.

Ook de gaskabel is erop gezet maar deze past ook niet.
Het is een ander type motor dus de kabel was net iets te lang.
Steuntje aangepast met slopgaten, 2 ringen onder het steuntje gelegd want deze kwam tegen een bout aan van
het inlaatspruitstuk.
Als laatste 2 ringen aan de gaskabel gemaakt zodat deze geklemd word op het steuntje.

Na lang twijfelen is toch besloten om de bumper verder aan te passen.
Om in de toekomst geen koelproblemen te krijgen is besloten om het gedeelte waar de kentekenplaat op zit aan te passen.
Aanpassen in de zin van, verdwijnen met dat gedeelte.
Besloten is alleen het kenteken gedeelte weg te halen en niet het complete gedeelte als "onder"
De binnenbalk is ook weggeslepen met 3 uitstekende plaatjes, hierop word de kentekenplaat gemonteerd.
Naar het circuit toe met de plaat erop, rijden met de plaat, word het te warm, de plaat eraf, dat is de insteek van
deze aanpassing.
Of het nodig is, we zullen het zien.





2 vrije dagen dus mooi tijd om wat te doen, 2 middagjes wel te verstaan :-p
Allereerst begonnen met de accukabel verder naar voren te leggen.
Eerst de modderkuip lv weggehaald en de kappen onder het stuur.
Daar kwam ik een verassing tegen in de vorm van beunhaas praktijken.
Er zat nl. cruisecontrol in de auto maar die ging eruit, alleen nog even de kabel weghalen.
De cruisecontrol zat overal met de zogenaamde scotchblokjes vast tot aan de ECU toe.
Vorige eigenaar schijnt bij een dealer te werken, lekker dus, bijna een uur bezig geweest om alles in originele staat terug te brengen.
Hierna de dikke plus kabel door het rubber gevoerd wat lv bij de moddekuip uitkomt.
Behoorlijk dik rubber dus het viel niet mee, denk je dat de kabel er door zit, heb je alleen het oog in je handen hehe.
Maar zoals altijd, de volhouder wint.
Daarna de originele accu kabel doorgeknipt, 2 ogen eraan gemaakt en deze aan de kabel vastgemaakt die naar achter gaat.
Zit goed ingepakt met een combinatie van zelf-vulcaniserende tape en isolatie tape.
Al laatste de relais kast een plek gegeven.



Volgend karwei waren de meters voor zover mogelijk aan te sluiten.
Allereerst is er een plaatje gemaakt wat precies in het rooster past van de ventilatie aan de bovenkant.
3 gaten erin maken, zwart spuiten en de meters erin.
Er moest nog iets uit het paneel gehaald worden, meters zijn net iets te groot, nu vallen ze er mooi in.
Tevens de gezamelijke aansluitingen voorbereid.
Daarna de kabels getrokken van de oliedrukschakelaar en olietemperatuur sensor en samen met de turbodruk slang naar binnen gehaald.




Toen was het de beurt aan de voorpijp van de uitlaat.
Deze paste niet ondanks dat deze op een 100nx heeft gezet met een SR20 motor met turbo.
Waarschijnlijk een iets anders j-pijp waardoor deze nu niet past.
Bij de vorige eigenaar paste het ook niet, dus hij had het aangepast, nu past het bij ons niet, aanpassen maar weer.
Vlakbij de flens doorgeslepen, flens aan de j-pijp gemaakt, voorpijp onder de auto hangen.
Zo goed als mogelijk recht gehangen en dat ie nergens tegenaan komt.
Las apparaat erbij en met een paar puntjes vast gelast, pijp eronder uit en aflassen.
Het typen van deze text ging een stuk vlotter als het daadwerkelijk goed hangen van de pijp.
Paar extra handen was niet weg geweest.
Daarna nog even de wide band lamda erin gezet.
Even uitmeten, gat boren, lamdasensor dop beetje in de vorm slijpen van de pijp.
Sensor erin gedraaid en 2 puntjes gelast zodat de dop vast zat, sensor eruit en aflassen.




Klein middagje wat gedaan.
Begonnen met de aansluiting voor de turbodruk die de actuator aanstuurt.
Deze wilde we dicht bij de turbo hebben zodat we als het goed is zo min mogelijk boost pieken krijgen.
De aansluiting komt in de pijp die op de turbo word gemonteerd.
Gaatje boren en draad tappen, M8x1, tja je moet de tap maar hebben :-p
Loctite eraan en een koper ringetje voor alle zekerheid zodat het 100% dicht is.

De koelvin was inmiddels ook binnengekomen.
We twijfelde eraan om welke grootte te pakken, voor de zekerheid een 10" Spal blazende ventilator aangeschaft.
Achteraf had een grotere 12" gegaan maarja, achteraf is makkelijk praten.
3 Steuntjes gemaakt zodat de ventilator goed vast zit.
In het werkplaatshandboek opgezocht welke draden plus en min waren, deze verlengt vanaf de originele stekker en
aangesloten op de ventilator.
Ventilator komt bij DPT vandaan. (dutch power trading).

En als laatste de intercooler er definitief opgezet en alvast wat slangen en slangklemmen aangesloten.
De radiateur komt nog iets naar voren of achteren, het is maar hoe je het bekijkt.
In iedergeval weg van de slangen zodat we genoeg ruimte hebben.
Dan nog de dynamo steun iets aanpassen zodat we daar ook genoeg ruimte hebben met kantelen van de motor.




En wederom een half dagje geklust aan de auto, begint weer ergens op te lijken nu.
Allereerst de radiateur iets naar achter gezet om wat meer ruimte te krijgen voor de slangen naar de intercooler.
Het zal net genoeg zijn nu.
Daarna de MAF en nieuwe adapter gepast met luchtfilter.
Het luchtfilter paste niet op de oude adapter, nou dan laten we toch een adapter maken.
Als we dan toch bezig zijn, dan draaien we de MAF sensor behuizing meteen uit.
Van 50mm uitgedraaid naar 53,5, wat waarschijnlijk het maximum is.
Kan er weer iets meer lucht in en dus ook meer benzine dus weer wat paardjes erbij, zal niet veel zijn maar alle
beetjes helpen.
Credits gaan naar de Pa van M.Wedgie, die heeft het weer mooi voor elkaar gekregen!
Met het luchtfilter hebben we net genoeg ruimte tov de koplamp.

Daarna de binnenbalk van de voorbumper erop gezet en de voorbumper erop.
Aan de onderkant van de voorbumper moest een deel verdwijnen voor de intercooler.
Hier zat de bumper wel mee vast op de auto.
Daar hebben we nu 2 steuntjes op gemaakt zodat de bumper daar weer fatsoenlijk vast zit.
De koplampen, knipperlichten en grill zitten er ook weer terug op.
Het lijkt weer op een auto :-)
Als laatste het display van de Zeitronix Wide Band lambda sensor een plaatsje gegeven.
Dan kan dat paneel ook worden aangesloten en terug worden gezet.





En weer een middagje klussen, nu met z'n 2en
Als 1e ben ik zelf begonnen met de EGT sensor erin te zetten.
Daarna het luchtfilter en slangen aangesloten, als laatste de Hallman boostcontroller een plekje gegeven.
Misschien dat ie daar nog weggaat maar voor nu zit ie daar goed.

M'n maat was intussen bezig met de meters voor zover mogelijk aan te sluiten en in te bouwen.
SAFC2 zit daar op een goede plek, daarachter zit het kastje van de Wideband/EGT, kunnen we nog mooi bij met uitlezen
van dat kastje.

Daarna hebben we een begin gemaakt met de uitlaat.
Dat word veel pas en meetwerk ondanks dat het een set is die voor deze auto is gemaakt.
Doordat de voorpijp is aangepast moet er hier en daar een beetje gespeeld worden met de aansluitingen om
de uitlaat fatsoenlijk en recht eronder te krijgen.
De hitteschilden passen niet meer dus dan proberen we de uitlaat iets hoger te hangen zodat we meer bodemspeling
krijgen.
Misschien dat we hitteband gaan gebruiken ter hoogte van de handremkabels maar dat zien we wel als de uitlaat er
helemaal onderhangt.
De uitlaat word gemonteerd met kat, zodat we daarna een katvervanger kunnen maken op dezelfde lengte en aansluitingen
als de kat.
Reden hiervoor is dat de auto van 1996 is en een kat MOET hebben voor de APK.
Volgende keer gaan we de auto aan de achterkant wat hoger zetten, beetje krapjes zo.




En weer wat verder gekomen met de uitlaat.
Nog niet helemaal af kunnen maken omdat de achterdemper nog niet in bezit is.
Daardoor hebben we ook nog niet helemaal de kat vervanger gemaakt.
Het was iig erg warm maar je moet er wat voor over hebben :-p
Eerst de auto maar wat hoger gezet want het was eigenlijk geen doen om de uitlaat pas te maken.
Nu kunnen we er fatsoenlijk onder liggen.
Een stuk na de middendemper pastte eigenlijk niet, de buizen waren even groot.
We hadden nog een stuk pijp over wat er precies in past, even op maat maken en alles kon gelast worden.




Na ruim een maand zijn we verder gegaan met de uitlaat.
Einddemper was inmiddels binnengekomen.
Het is een 3" Simons einddemper met ovale tip.
Demper is redelijk klein van formaat alleen we universeel dus alles moet weer gelast worden.

Omdat we geen uitlaten koningen zijn, even nadenken hoe we dit klusje gaan klaren.
Eerst maar eens de einddemper ophangen, daar zijn we al een tijdje zoet mee geweest maargoed.
Krik eronder, 2 balkjes onder de krik want de auto staat te hoog voor de krik.
Beugels maken, deze weer lassen.
Elke keer de demper eronder uit, kost veel tijd.
Daarna de middendemper ed. weer terug gehangen om te kijken hoe alles hangt.
De uitlaat is voor gebogen voor deze auto maar een paar alinea's terug heb je kunnen lezen dat
de voorpijp niet helemaal 100% is voor deze auto.
Dat vertaald zich terug aan de achterzijde.
Maar met een beetje kunst en vliegwerk toch de uitlaat zo goed mogelijk gemaakt.
Helemaal 100% is het niet maarja, we hebben geen buig machine dus we moeten het doen met de spullen die we hebben.
Niet slecht al zeggen we het zelf.
Ook dit was een tijdrovende klus, met de uitlaat zijn we bijna 1,5 dag bezig geweest.

De middenpijp zit voor een groot deel al gewraped met heatwrap.
De hitte schildjes zijn allemaal weg anders past de uitlaat totaal niet.
Nu loopt ie redelijk dicht in de buurt van oa. de handremkabels.
Om deze te beschermen is de heatwrap aangebracht.
Er moet nog meer op maar dat hadden we niet :-)
Dus nog even afwachten totdat het spul binnenkomt en dan gaat de uitlaat er definitief onder.
En dan maar hopen dat ie nergens tegen aankomt.




Vandaag de rest gewrapped en onder de auto gehangen.
Nog een andere beugel op de voorpijp gelast omdat deze niet naar onze zin zat, nu wel.
Daarna de kat vervangen af gelast.

Een kleine vrees van onze kant is dat de stab. stang achter erg dicht tegen de uitlaat zit.
Nadat we de uitlaat hadden gemonteerd is het onderstel eronder gegaan en nu komt de stang tegen de flenzen
van de achterdemper aan.
Voordat we er iets aan gaan doen zetten we eerst de auto eens op de wielen en kijken hoe het er dan voor staat.
Tijd voor wat foto's.




Auto staat er nu zo bij.
We hebben even de wielen erop gezet :-p




Tja.
Na lange tijd, lees bijna 1 jaar zijn we weer verder gegaan aan den mobiel.
De reden is simpel, appartement gekocht en dat had de prioriteit.\
We wisten nog dat de gasklep afstelling/TPS niet goed was en ook die temperatuur meter op het dashbord gaf warm aan terwijl de motor niet eens heeft gelopen.
Andere TPS sensor van een motor afgeschroefd en een nieuwe temperatuur sensor aangeschaft.
Temperatuur meter was opgelost met de nieuwe sensor.
De gasklepsensor had iets meer voeten in aarde.
Deze moet met gasklep dicht tussen 0.45 en 0.55V staan een aangeven gasklep dicht.
Dat laatste deed ie dus niet, ook niet met de andere sensor.
Laptopje erbij en telkens maar weer losdraaien afstellen en vastzetten, maar helaas.
Pas toen we de gehele gasklep eraf hadden gehaald en afgesteld hadden, bleef de sensor goed.
Gelukkig weer een probleem de wereld uit.

Als laatste de auto na hele lange tijd weer eens op z'n pootjes gezet.
Niet onaardig naar wij dachten, voor nog iets omhoog voor grondspeling van de uitlaat en achter nog iets omlaag.
Dat doen we de volgende keer.

NIEUW

Om een lang verhaal kort te maken, hij loopt.
Aantal dingen aangepast aan oa. de schokdemper instelling.
Tevens is de stabilisator stang aan de achterzijde omlaag gezet dmv beugels omdat deze tegen de uitlaat aan kwam.
Hierna een "basis" instelling gemaakt met de SAFC2 zodat de motor kon lopen.

Eerst even zorgen dat er oliedruk werd opgebouwd, dus starten zonder injectoren aangesloten.
Hierna de injectoren aangesloten en starten maar.

Onsteking afgesteld en maar eens lekker laten lopen die motor.
Naderhand in de gaten dat er een kleine olie lekkage was van de olie retour van de turbo.
Dit is inmiddels opgelost.
De auto is inmiddels ook apk gekeurd en we rijden een kleine 3 weken nu rond met de auto.
Lekker rustig inrijden en af en toe het gas een keertje intrappen, hij wil vooruit :-)
Tot zover dit deel van de ombouw.

Mochten er update's komen en geloof ons, die komen er want er ligt nog wat op de stapel om gemonteerd te worden dan word hiervoor een nieuwe pagina aangemaakt.

Wedgie Motorsport



<- Vorige pagina ombouw


<- Terug naar projecten pagina