Aanpassing aan het remsysteem (klik op foto voor vergroting)

De remmen die op de auto origineel zitten zijn 257mm groot en de remklauw is er 1tje met 1 zuiger.
De vorige eigenaar had al een upgrade uitgevoerd in de vorm van 200sx/300zx remklauwen met schijven.
Deze klauwen hebben 4 zuigers en schijven hebben een diameter van 280mm.
Waarschijnlijk genoeg remkracht, ook met meer vermogen maarja je hebt iets voor ogen en dat wil je uitvoeren.
Dus het plan was/is om nog grotere schijven te gaan gebruiken en dezelfde klauwen.
Hiervoor zijn de zogenaamde brackets voor nodig om de klauw verder naar buiten te krijgen..
Deze bracket's zijn aangeschaft en zijn onderweg.
Het plan is om 320mm schijven te gaan gebruiken met de bijbehorende brackets.
De schijven zijn al gevonden maar moeten wel aangepast worden omdat deze 5 gats zijn en de auto 4 gats.
Het merk van de schijf laten we nog even in het midden, we willen wel graag een beetje uniek blijven in deze vondst.
Hieronder een aantal foto's van hoe het er uit moet komen zien.
Alleen nog kijken of de velgen passen maar dat zien we wel.



Het heeft wat hoofdpijn gekost maar de remmen passen. Zoals hierboven beschreven zouden we 320mm remschijven gaan gebruiken.
Maar nadat de bracket's waren binnengekomen bleek al snel dat dit niet ging werken.
De schijven waren te klein want de remblok raakte niet de gehele schijf.



Gelukkig past het wel in het wiel al moet er wel een spacer van max 3mm worden gebruikt.
Alles opgemeten en tot de conclusie gekomen dat er 330mm schijven moesten komen.
Na wat site's te hebben afgestruind hadden we de schijven gevonden.
Deze besteld en dan maar eens kijken wat er zou gebeuren.
Ook de 330mm schijven waren te klein.



Achteraf na veel zoeken bleek dat de klauwen niet van een 300zx waren,
maar van een Nissan Skyline R34 GTT.
Die had standaard 296mm schijven ipv 280mm schijven die een 300zx heeft.
Vandaard dat het op deze manier niet goed kwam. Wat nu?
Het geluk was dat we nu klauwen hadden liggen van een 300zx N/A
Deze gebruikt ook de 280mm schijven maar 26mm dik ipv 30.
De oude 320mm schijven weer tevoorschijn gehaald en deze waren 28mm dik.
Hier en daar wat van de remklauw afgeslepen middels een dremel.
Ringetje gebruikt om de klauw te centreren tov de remschijf.
Nu past het wel, hetzij net maar passen doet het.
Misschien dat we voor de zekerheid nog iets weghalen van de klauw want het is allemaal minimaal.



Weinig tijd etc blah blah maargoed................

Eerst maar eens de klauwen wat verder bewerken zodat er wat meer speling komt tussen de schijf en klauw.
Pas daarna kon de revisie beginnen.



Nu hebben we iig genoeg ruimte, het is overal bijna of ruim 2mm.
De remklauwen zijn gereviseerd en gespoten zodat ze er weer fatsoenlijk uitzien.
Officieel mag je de remklauwen niet scheiden maar onder het mom van
er zitten bouten in dus kan het uitelkaar, hebben we het toch gedaan.
Ook zijn de letters Nissan van de klauw af geslepen met een dremel.
Daar is in de plaats voor gekomen WEDGIE.
Leek ons wel iets leuk en unieks hebben.




Ook de schijven zijn inmiddels geboord.
Van de nieuwe schijven was het naafgat groter als de naaf van de auto.
Hiervoor moest een soort van centreerbus worden gemaakt.
Tevens is een pen gemaakt die precies in 1 gat past zodat de schijf stevig en goed gecentreerd lag.
Daarna was het geen probleem om de gaten te boren.



Vandaag de remmen aan de achterkant aangepakt.
De klauwen zijn uit elkaar gehaald en gereviseerd.
De handremkabels achter zaten vast, dit was al opgemerkt tijdens de aanschaf van de auto.
Ook deze zijn vervangen en tevens zijn de Goodridge staalomvlochten remslangen gemonteerd.
Verder doen we niets aan de remblokken aan de achterzijde, eerst maar eens kijken hoe het remt.
Mocht het achter te heet worden kunnen we altijd nog andere blokken monteren.





Bovenstaande text is niet meer van toepassing :-)
De bedoeling was idd de achterkant ongemoeid te laten kwa remschijven en blokken.
Daar is dus verandering in gekomen.
We zijn nl. op het idee gebracht om ook de achterkant te upgrade met grotere schijven.
Bedrijf in USA levert dit soort upgrade's maar aangezien de schijven door hun custom gemaakt moeten worden en opgestuurd moeten worden naar NL. is dit een grote kosten post.
De remmen opzich valt wel mee maar de shipping kosts zijn gewoon veel te duur.
Wat nu?

1e vraag, is het nodig?? Geen idee.
2e vraag, is het vet? Jazeker
3e vraag, is het uniek? Jazeker

Dan gaan we zelf maar eens aan de gang.
Avonden spitten door remschijven catalogus, diverse website doorzoeken etc. etc.
4 website's open hebben staan samen met de catalogus :-p
De standaard schijven zijn 257mm, niet geventileerd, naafgat van 68 en totale hoogte was 45mm.
Steek is 114.3 maar die kan aangepast worden bij de nieuwe schijf.
Hiet liefste wilden we dus iets wat hetzelfde was kwa naafgat en hoogte maar dit was helaas niet haalbaar.
Dan maar iets kiezen wat er het dichtste bijkomt.
Dat is na avonden zoeken gelukt.
Welke schijven het zijn geworden, sorry dit maken wij niet bekend.
Omdat we graag uniek willen blijven met deze vondst gaan wij dit niet aan de grote klok hangen.
Enigste wat we kunnen zeggen is dat ze 296+mm zijn, misschien 300 of 305 of net 297mm, wie zal het zeggen :-p
Eerst maar eens proef passen om te kijken wat voor brackets en dikte hiervan moeten hebben.
Oude systeem eraf, naaf eraf om stofkap te verwijderen en naaf weer terug.
Wiel tapeinden zijn er ook 3 uitgehaald.



Schijven omboren werd de 1e volgende klus.
Kwestie van rekenen waar de gaten moeten komen.
Eerst met een centreer boortje de gaten geboord, daarna met boor 8 er doorheen en uiteindelijk voor 12,5 er doorheen.
En dan maar is kijken of het past.
Net niet de 1e keer, beetje vijlen doet wonderen.
Valt niet tegen.



Daarna was het tijd voor de oefenbrackets
Opmeten, lengte/dikte van bracket.
Oefensteuntjes laten maken, 2 gaten boren en tappen.
Daarna de afstand bepaald waar de remklauw op de bracket moet komen.
Redelijk simpel eigenlijk, oem 257mm schijf, nieuwe schijf XXXmm verschil hiervan door de helft delen en dan moet ie naar buiten.



Daarna weer passen en meten totdat de bracket en klauw goed zit.
Met deze 2 losse steuntjes kun je nog een beetje heen en weer gaan om de klauw z.g.m. te centreren.
Dit zo gedaan dat de remblok helemaal de schijf raakt.
Helaas moet de klauw/bracket wel iets aangepast worden anders hebben we kans dat de klauw aan gaat lopen als de schijf warm word en uitzet.



Zo ziet het eruit met de schijf eraf.
Hier word dus een complete bracket van gemaakt.



De achteremmen even gelaten voor wat het was.
Er moet materiaal besteld worden om de bracket te kunnen maken dus dat moet nog eventjes wachten.
Wel verder gegaan met de voorkant.
Remschijven erop, klauwen erop en de blokken erin.
Tevens de goodridge slangen aangesloten.
Bij een 300zx zitten de slangen erin gedraaid, maar de slangen van een Primera hebben een banjo aansluiting.
De originele banjo bouten zijn te lang maar wat blijkt, de banjo bouten van een Nissan Sunny N14 hebben precies de juiste lengte om het passend te krijgen, dus bestellen die hap en monteren maar.
Remblokken zijn van het merk Hawk, compound is HP+.
Hierover zijn goede recensie's gelezen en de prijs was ook intressant dus proberen maar.
Mocht deze blokken niet toerijkend zijn dan gaan we overstappen naar Carbone Lorraine.
Koeling staat ook nog op het verlanglijstje maar dat word moeilijk aanleggen dus dat laten we nog even zitten.
Foto's



Na lange tijd weer verder gegaan met de achterremmen.
Bracket's zijn klaar dus het spul kon gemonteerd worden.
Daarbij ook nog andere bouten geregeld want en dat zijn inbus bouten geworden.
De originele passen niet omdat de kop te groot is, dan maar inbus en dan past precies.
Binnenkort het systeem vullen en ontluchten met Castrol SRF.
Zo'n beetje de beste remvloeistof die er is.
We gaan het meemaken.





to be continued........................



<- Terug naar projecten pagina