Gedeeltelijke Motor Revisie + turbo opbouw, Nissan SR20DE.

De motor die gebruikt word is een 2.0 16v van Nissan, code SR20DE.
Een multipoint injectie motor met 4 kleppen per cilinder en een compressie verhouding van 10:1
Deze verhouding moet omlaag als we meer als 0.5 bar turbodruk willen hebben en ja dat willen we.
De verhouding omlaag brengen doen we middels zuigers van een Sunny GTI-R, deze heeft een SR20DET motor,
daar zitten andere zuigers in die de compressie verhouding omlaag dienen te halen.

Wat we zeker gaan vervangen zijn de drijfstanglagers, zuigers, db ketting en spanner.
De rest zien we wel als het zaakje helemaal open ligt.
Waarom een turbo?
Omdat er met een turbo relatief makkelijk veel vermogen uit een blok is te halen.
Bijkomend voordeel is dat de kosten in verhouding met N/A tunen veel lager liggen.
De turbo die word gebruikt is een T-28 van een Nissan 200sx S14.
We waren eigenlijk van plan om een maatje kleiner te pakken,
maar de huidige turbo kwam op ons pad en werd aangeschaft.
De injectoren die worden gebruikt zijn eveneens van een Nissan 200sx S14.
Deze injectoren zijn 370cc, genoeg voor onze doelstelling en passen direct.
Om deze injectoren te kunnen gebruiken word er een Apexi SAFC piggyback computer ingebouwd.
Deze computer veranderd het MAF signaal zodat de injectoren gebruikt kunnen worden
en de motor niet veel te rijk loopt.
Er zijn ook stand-alone managemant systeem op de markt, maar dit is een goedkopere en beproefde methode.
Ook word er een instelbare benzinedrukregelaar ingebouwd zodat we op de juiste druk rijden.
Ook word er een sterke benzinepomp gemonteerd voor voldoende benzine toevoer.

Een turbodruk meter mag niet ontbreken dus die komt er ook in.
Eveneens zal gebruik worden gemaakt van een Wide-Band Lamda sensor en EGT.
Met deze 2 sensoren word het mengsel in de gaten gehouden zodat we kunnen ingrijpen
als de motor "arm" gaat lopen.
Tevens zal met deze dingen de motor worden afgesteld.

Volgende pagina revisie -->


<--Terug naar Projecten index