Revisie deel 3.

Nagenoeg alles is schoon en ontvet dus er kan een begin worden gemaakt met de opbouw van het blok.
Allereerst moest er een gat in het blok geboord worden voor de olie-retour van de turbo.
Het gat werd geboord op de plek waar de retour bij een SR20DET motor standaard zit.
Hierna werd er draad getapt en werd de plug in het blok gedraaid.
Toen dat dit werkje gedaan was kon de krukas teruggeplaatst worden.
De nieuwe lagers werden geplaatst, krukas erin, lagerkappen erin en aandraaien op
in het werkplaatshandboek aangegeven moment.




Tijdens het verwijderen van het inlaatspruitstuk was ons al opgevallen er
behoorlijk wat gietresten en scherpen randen aan de inlaatkant zaten van de cilinderkop.
Dremel in de hand en gas erop.
De gietresten en scherpen randen zijn weggehaald zodat het nu allemaal glad is.
Of het winst oplevert, dat zullen we nooit weten, dan zou je het op een
standaard auto moeten doen en dan weer de dyno op.
Uiteindelijk werden de werkzaamheden goed bevonden door de port & polish specialist Wicked Wedgie haha LOL
De zuigers werden van de drijfstang verwijderd.
Omdat we toch niets meer doen met de oude zuigers konden we ze zonder gevaar in de bankschroef vastzetten.
2 borg pinnetjes werden verwijderd waardoor de pistonpen eruit geslagen kon worden.
De pennen zaten niet heel erg vast dus rustig tikken en ze kwam los.





De cilinderkop zit er nog niet op, wat we wel hebben gedaan zie je hieronder.
Alleerst hebben we de nieuwe zuigers aan de drijfstang bevestigd.
Hierna konden de zuigerveren op de zuiger worden geplaatst.
Nieuwe lagers aan de drijfstang en de zuigers konden de motor weer in.
Volgende stap was de distributie ketting en oliepomphuis terugplaatsen.
De nieuwe ketting werd op het merkteken geplaatst van het krukastandwiel.
Een vloeibare pakking zorgt voor de afdichting van het oliepomphuis.
Een nieuwe krukaskeerring werd eveneens geplaatst.
De oliepick-up / oliezeef werd ook teruggezet met een verse rubberen pakking.





De kleppen zijn eruit gehaald, de klepseals zijn vervangen.
Ook zijn de kleppen opnieuw in geschuurd, het lag toch los dus waarom niet.
De kleppen en klepzitingen zaten toch redelijk onder de aanslag, dat is met het slijpen weggehaald.
Het resultaat is te zien op de linkse foto hieronder.
De uitlaatklepzitting aan de linkse kant is gedaan, rechts nog niet, het verschil is duidelijk.
De kop werd grondig gereinigd om ervoor te zorgen dat er geen vuil/slijppaste etc. achterblijft.
Hierna konden we kop terug plaatsen.






Fouten maken is menselijk en wij zijn niet te beroerd om ook fouten te laten zien.
De nokkenassen zijn erin gegaan maar door een gruwelijke stomme fout mocht alles er weer af, nokkenassen eruit en kop eraf.
De reden was heel simpel, omdat wij zaten te slapen stond de uitlaat nokkenas niet op tijd.
Tijdens het aandraaien van de nokkenas kwamen de kleppen tegen de zuiger en pats, toen was het feest over.
Kop er weer af gehaald en daar lag een klep op de zuiger, de andere klep was zichtbaar krom.
Flink gevloekt maar helaas niks meer aan te doen.
Verder geen beschadigingen dus dat was het enigste lichtpuntje.
Spullen bestellen : 2 uitlaat kleppen en 1 koppakking omdat de oude niet meer te gebruiken was.
Volgende keer weer vol goede moed er tegenaan, nu is het even tot nul gezakt.
Dus mensen let goed op de timing als je aan dit soort klussen begint!!!!




De kleppen zitten er weer in, nieuwe koppakking zit er weer tussen en dus kunnen we weer verder.
De hydraulische klepstoters zitten er weer in, de tuimelaars zitten er in zodat we de nokkenassen weer kunnen monteren.
Nokkenassen zitten erin, nieuwe ketting spanner geplaatst.
Het kleppendeksel is nog niet af dus die kunnen we nog niet terugzetten.
Wel hebben we het oliefilterhuis teruggezet, koelwater aansluiten op de kop teruggezet.
De laatste 2 foto's is te zien hoe het blok er nu bij staat.





Zo, na een aantal weken niks te hebben gedaan aan de motor hebben we maar weer is wat gedaan.


De temperatuursensor is in de carterpan geplaatst en de inlaat is erop gezet.
Bij nader inzien, lees na aankoop van de auto is het misschien niet nodig geweest om
de sensor erin te zetten, dit omdat we waarschijnlijk andere meters gaan gebruiken,
die al in de auto zitten mmmm nutteloos werk misschien maarja dat konden we niet weten.
De verdeler met kap en bobine zijn ook terug gezet.
De verdelerkap is nagekeken en gereinigd.

Hierna hebben we het uitlaatspruitstuk erop gezet en de turbo erop gezet.
Nu konden we eens kijken wat er aangepast moest worden en hoe dat we dat gaan aanpakken.
In het spruitstuk moet in ieder geval nog een gat geboord worden voor de EGT sensor.
In de downpipe word ook een gat gemaakt voor de Wide Band Lamda sensor.

De olieretour pijpje van de turbo heeft wat aanpassingen om deze netjes en zonder scherpe bochten aan te laten sluiten.
Ook de actuator van de waste-gate moet worden aangepast zodat deze goed past en afstelbaar word.
Al met al een paar "kleine" dingen die toch de nodige aandacht vergen.
Het compressor huis is ook gedraaid want anders paste de turbo niet, kwestie van een paar boutjes losdraaien.
Hieronder de foto's van de turbo op het blok.
Laatste foto is zoals het blok er bij stong.
Het gespoten kleppendeksel zit er losjes op, maar het begint weer ergens op te lijken





Lang stil geweest hier, tijdgebrek en wachten op onderdelen etc.
Maargoed het blok is nu nagenoeg dicht op de injectoren na.
In de alu carterpan zat een gat voor de olietemperatuur sensor.
Deze sensor was bedoeld voor de originele olietemp meter die we eigenlijk zouden gebruiken.
Maar omdat we allemaal dezelfde meters in de auto wilden verviel deze sensor omdat er bij de andere meters al sensoren bijzaten.
Natuurlijk was de draad/dikte anders waardoor er nog een gat geboord moest worden en het andere gat afgedopt moest worden.
Dus gat boren opnieuw draad tappen en nieuwe sensor monteren + 1e gat afdoppen.
De carterpan en kleine pannetje werden ontvet, blok ontvet, beide pannen kitten en monteren die handel.
Ook het kleppendeksel is nu definitef gemonteerd.
Kleppendeksel is voorzien van een 2 laagjes blankelank.





Van de olieretour is nog niets gekomen.
Wel zijn is de EGT sensor en wide-band lambda sensor geplaatst.
Tevens is ook de J-pijp van de GTI-R aangepast omdat deze niet rechtstreeks past op de turbo van de S14.
Er moet 1 gat wat uitgeboord worden zodat de bout/tapeind goed past.
De injectoren zitten er nu ook in en tevens is het carterdamp potje zwart gespoten en geplaatst.
Verdient geen schoonheids prijs dat potje maar nu is het iig zwart ipv roestig!
De lambda sensor past ook niet direct in de j-pijp omdat de originel lambda sensor dunnere draad heeft.
Nu hadden we nog een j-pijp liggen van een 200sx S13 en daar pastte ie wel in.
De doppen van beide pijpen omgezet en voila de lambda sensor zit op de originele plek in de j-pijp.
De draad is van de lambda sensor is overigens M18x1,5
- edit - wideband lambda sensor is uiteindelijk naar de voorpijp verplaatst, het bleek dat dit de juist afstand was ipv in de j-pijp. - edit -





Omdat het spruitstuk gescheiden is moesten we kiezen in welk deel van het spruitstuk de EGT sensor komt.
We hebben gekozen voor cilinder 1 en 4.
Uiteindelijk toch voor cilinder 2 en 3 gekozen aangezien deze het warmst worden.
Hier is geen foto van.
Het gat in cilinder 1 en 4 word of dichtgelast of er komt een plug in.
De sensor zit daardoor bovenop het spruitstuk waar de cilinders bijelkaar komen.
De turbo en spruitstuk zijn van het blok afgehaald.
Dit hebben we gedaan om deze spullen op de oude motor van de auto te plaatsen, als voorbeeld.
Nu kunnen we aan de intercooler beginnen omdat we op onderdelen moeten wachten voor het turboblok.

Koppeling was eindelijk binnengekomen dus die kon erop.
Meer over de koppeling is hier te vinden
Tevens is een motortakel aangeschaft, ook wel makkelijk, geen gezeur meer met lenen/huren etc.
Dus eerst de motortakel inelkaar zetten dan pas de koppeling.
Tijdelijk het spruitstuk van een andere motor erop gezet voor het takelen.

De motor kan nu worden verscheept naar de auto waar nog een aantal dingen worden uitgevoerd.
Tevens is meteen een 2e motor aan de motorsteun gehangen.
Deze word opengemaakt, nagekeken en dan zien we wel wat we er mee gaan doen.
Misschien wel een nog sterkere motor bouwen met Eagle drijfstangen, cp zuigers en 555cc injectoren icm Nistune.
Of dat zeker is dat weten we nu nog niet, houd het hier in de gaten zou ik zeggen.






De revisie is zo ver klaar, paar kleine aanpassingen moeten nog gedaan worden m.b.t. de turbo.
Hierover is meer te lezen bij de ombouw van auto.
Klik op terug naar projecten pagina of klik hier.

Mochten er vragen zijn over de revisie o.i.d. stel ze gerust in het gastenboek of via contact, er word altijd contact opgenomen!


Wedgie Motorsport


<-- Vorige pagina revisie


<-- Terug naar projecten pagina